Cikkek
A holisztikus gondolkodásról
A holisztikus kifejezés a görög eredetű "holo" szóból származik, melynek jelentése: Egész. A holisztikus megközelítés az Ayurvédikus szemlélet központi gondolata: minden teremtett lényt egy egységes egésznek tekint, s vizsgálatát is a teljesség igényével végzi a test-szellem-lélek megértésével.
Egy kicsit egyszerűbben megfogalmazva: az emberi lény nem csak fizikai testtel megáldott létező, hanem szellemi, lelki folyamatokkal is bír. A pszichoterápiás módszereknél is megfigyelhető, de az orvostudomány is elismeri, hogy az ember elméjének hatása van a testére. Ez a két rendszer egymástól elválaszthatatlan egységet képez. Az Ayurvéda szerint testi folyamatainkat a tudatunk állapota határozza meg. Ez akár félelmetesnek is hathat, ugyanakkor talán a leggyönyörűbb igazság is a létezésünkkel kapcsolatban.
A nyugati szemlélet szerint a pszichoszomatikus betegségeink előidézője az emberi elme állapota. Egy példa arra, hogyan határozza meg az elménket az idegrendszerünk működése, s az idegrendszerünk aztán a testünk működését:
a védikus tanok szerint az embert meghatározó vágyak, félelmek, helytelen hitrendszerek azok, melyek a harmonikus állapotából kibillentenek bennünket. Ez könnyen belátható, hiszen például félelem hatására az ember stresszel reagál, a stressz szűkíti az érrendszert, mely szűkület görcsöket és fájdalmakat okoz a testben. Az sem meglepő, amikor valaki abban hisz, hogy ő csak verejtékes munkával nehezen érvényesül az életben, akkor az élete nehéz, erőltetett, végső soron akadályokkal meghatározott lesz.
Tehát az embert korlátozó tudati aspektusok kibillenthetik az idegrendszert a természetes, ritmusos működéséből. Mivel testünk minden rezdüléséért az idegrendszer felel, azaz ő működteti a gondolkodásunkat, a kiválasztásunkat, az izmaink működését, a szerveink alap funkcióit, így kibillenésével az imént említett szervek, testi egységek is funkcióbeli kieséseket, tompultságokat élnek át.
Korábban egy japán kutató, Emoto is vizsgálta a víz elem rács szerkezetének változását különböző érzelmi állapotokra. Azt találta ugyanis, hogy vizes poharak aljára felragasztott, különböző érzelmi állapotok neveit tartalmazó cédulák milyen hatással változtatták meg a víz rácsszerkezetét. Kellemes, pozitív érzetekre a víznek szimmetrikus rácsszerkezete volt megfigyelhető, míg negatív jelzőkre ez a harmonikus rácsszerkezet teljesen szétesett. Ugyanezt a megfigyelést tette különböző zenei stílusok víz közeli lejátszásakor is. Tanúskodjon erről a kutatásról egy felvétel is, melynél látható, hogy a Heavy Metal zene lejátszásakor, a Bolond vagy és Utállak kifejezések esetén a korábbi harmonikus rácsszerkezet szétesik, viszont a kegyelem, a köszönet és 500 ember szeretetet küldő energiáira a víz rácsszerkezete csodás, kristályos szerkezetet mutat:
Elképzelhető, milyen hatással van ránk az a sok gondolat, melyet nap mint nap önmagunkban ismételünk, legyen szó a hála érzésről a fájdalmainkra való emlékezésig. Testünknek több, mint 70 százaléka ugyanis víz, mely víz reagál a bennünk zajló érzelmi folyamatokra.
Az Ayurvédikus terápiák során ezt a teljes egészet veszik figyelembe, vagyis a test működését, az érzelmek befolyásoló hatását, az embert érintő körülményeket, változásokat, lelki hatásokat, traumákat, transzformáló tényezőket. Ahhoz, hogy ezt a terapeuta megismerje, egy részletes, időigényes alkatelemzést végez, melyet Prakruti elemzésnek hívunk (Prakruti = az emberi lény vérmérséklete, alkata, fizikai és tudati aspektusainak tárháza).
Valójában messzemenően fontos ez a tudati meghatározottság (mire vágyunk, mit utasítunk el, mitől félünk, miben hiszünk, miben korlátozzuk önmagunkat, mit szeretünk stb.) és annak megismerése, mert ezek mind befolyásolják a testünk működését. Például:
ha valakinek sokszor mondják, hogy nincsen benne szeretet (ami lehetetlen, hiszen mindenki szeret valamit, valakit), nem meglepő, ha a szívével, vérnyomásával kapcsolatos betegségek alakulnak ki. Ha sokszor hallja valaki, hogy "te süket vagy", "nem hallasz", nem meglepő szintén, ha a halló szervrendszerével támad gondja. Ha nem vagy elég szabad, valaki korlátoz a szabadságod megélésében, vagy te magadat korlátozod a saját félelmeiddel, nem csodálkozhatsz, ha tüdő problémáid lesznek/vannak.
A holisztikus értelmezésben minden szervnek megvan a tudati jelentősége, pl. a lábunk szimbolizálja az utat, amin haladunk, a máj jelképezi a testi, ugyanakkor a lelki méregtelenítési folyamatainkat (megbocsájtás), a mell reprezentálja az anyasággal kapcsolatos sajátosságainkat, megéléseinket stb.
A holisztikus gyógyításban így:
- az első lépés a tudat és test folyamatainak teljeskörű megismerése
- a jelen betegség, testi elváltozás tudati hátterének behatárolása
- Ayurvédikus szemmel a test működését befolyásoló doshák állapotának meghatározása
- az ayurvédikus alkathoz és betegséghez mért életmódprogram felállítása (része ennek masszázsterápia, marma kezelés, táplálkozás, fitoterápiás elemek, szükség szerint méregtelenítő eljárások stb.)
A holisztika a legteljesebb képet adja egy ember fizikai és mentális működéséről. Sikere a holisztikus terápiának az egyén nyíltságán, befogadóképességén, a holisztikus terápiát, elemzést végző szakember tudásán és szellemi fejlettségén nyugszik.
Ayurvédikus oktatásaim során messzemenően törekszem a test-tudat párhuzamainak megismertetésére, még egy egyszerű Fejmasszázs vagy Talpmasszázs tanfolyam esetében is. Enélkül a tudás nélkül ugyanis nehéz igazi holisztikus terápiát végezni, s öregbíteni az Ayurvéda jó hírnevét.